fredag den 28. februar 2014

VNT i praktik 2

Mit seneste indlæg omkring biotopen (se det hér) gav en status over min biotop. Et vådt og hærget område, som lever videre og snart ser ud til at få nye indbyggere, som jeg glæder mig til at snakke med. :-)

Desuden kan jeg se, vi skal reflektere over VNT-aktiviteter i vores praktik 2.

Jeg var 6 mdr i praktik på et bosted for fysisk og psykisk handicappede i Vojens. Det var en dejlig tid, som var præget af en for mig utrolig stor personlig udvikling. Der blev presset til nogle grænser, der blev overskridt nogle personlige grænser, og det i sig selv er jo enormt udviklende. Hvilket i sig selv jo nok også er dét mål, man bør nå, i en praktik. Personlig udvikling.

Det var svært for mig at se, hvilke VNT-aktiviteter, man kunne lave med disse beboere. Men jeg lavede bl.a. i oktober 2013 en Halloween-inspireret aktivitet. Nemlig et græskarhoved. Dette hoved lavede jeg med en beboer, som på sin egen måde hjalp - bl.a. ved at fortælle om hovedet skulle være et surt eller et glad hoved. Beboeren syntes, hovedet skulle være glad. Så det blev det.
Samme aktivitet omfattede delaktiviteter, hvor jeg bl.a. handlede ind som forberedelse med en beboer, der har brug for at være forberedt på, hvad der skal ske. En anden delaktivitet var at piske flødeskum sammen med en beboer, som fik lov at mærke elpiskeren arbejde i skålen under hans hænder, og der blev lavet en kage, som de fik til aftenskaffen. En kage med plastikedderkopper på og rød blodglasur.

Det var en supergod aktivitet, hvor jeg føler beboerne og jeg kom nærmere hinanden på en anden måde. En slags udvidet tillidsforhold, virkede det som. En af beboerne gik all-in på sansning med græskarlanternen, og efterfølgende havde jeg øget øjenkontakt med ham.

Dette er den eneste VNT-inspirerede aktivitet, jeg personligt har haft med beboerne i praktik 2.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar