fredag den 2. januar 2015

Udfordringsopgaven

I dette indlæg...
Emne, problemformulering, emneafgrænsning, begrebsafklaring, metode, didaktisk model, teori

Emne - kunsthåndværk


Problemformulering

Hvordan hækler man et babytæppe?

Emneafgrænsning

Projektet er tiltænkt at ende i et babytæppe. Udelukkende i den traditionelle oldemorsfirkant. Jeg vil i ikke gå nærmere ind i andre mønstre eller teknikker end det, jeg har brug for.

Begrebsafklaring

Ved babytæppe forstås et tæppe, der er muligt at bruge til børn i alderen nyfødt til mindst 2-3 år. Tæppet skal helst gerne ende med at være ca. 100x100, således at det kan foldes og bruges til det nyfødte barn (som ligeledes kan svøbes), men også bruges til det 2-3 årige barn, som et hyggetæppe i dukkeleg eller andet.

Metode

Gennem vejledningslitteratur om teknikker samt Youtube-videoer vil jeg undersøge teknikken til bunds. Derudover vil jeg gå ud fra John Deweys teori om learning-by-doing, da hoveddelen af mit hækle-forløb vil være gennem DYI-videoer på Youtube.

Didaktisk model - SMTTE

S - Sammenhæng
Jeg ønsker at lære at hækle, da jeg altid har syntes, det var flotte og interessante resultater. Da man kan lave mange forskellige figurer osv.,  har jeg valgt at lære at hækle. Ved at lære at hækle, har jeg også mulighed for at kunne afslutte mine strikkerier. Udfordringsopgaven udgangspunkt gik ligeledes på, at lære noget, som man altid har ønsket at lære, men aldrig har givet sig tid til - og det er for mig: hækling.

M - Mål
Målet for projektet er, at jeg skal lære at hækle et babytæppe ca 100x100cm. Komplet med farveskift.

T - Tegn
De tegn, jeg vil lægge mærke til, for at observere min egen læring, er bl.a. at jeg begynder at få flow i teknikken og udførelsen, samt ikke hele tiden behøver at trævle op for at starte forfra. Derudover vil det også være tegn på min læring, når jeg kan lægge hækletøjet til side en dag eller flere, og jeg kan tage det frem igen uden at genopfriske teknikken via vejledningsvideoer. 

T - Tiltag
Jeg vil gøre følgende tiltag for at udføre mit udfordringsprojekt i håb om at komme i mål med et positivt og lærerigt resultat:
  • Skaffe materialer til projektet - heriblandt garn i forskellige farver og hæklenål i rette størrelse.
  • DIY-videoer på Youtube
  • Læse litteratur om teknik (vejledninger)
  • Arbejde ud fra learning-by-doing-princippet
E - Evaluering

Jeg ønsker at evaluere løbende, hvilket jeg derudover heller ikke kan komme udenom, da jeg hele tiden vil holde øje med, om jeg gør det korrekt. Udfra løbende evaluering vil jeg eventuelt korrigere mine tiltag.  Slutteligt vil jeg evaluere hele processen via de fastsatte tegn for processen samt om målet er nået.

Teoretisk grundlag - kort og godt

John Dewey - Learning by doing
John Dewey er bagmanden bag udtrykket learning-by-doing, og en del af denne teori omhandler Deweys idé om, at børn lærer bedst gennem erfaringer. Dog er der også en anden del til denne teori, hvilket er det sociale fællesskab i selve læringsprocessen. Dewey hører ikke til den traditionelle skole, som mener, at børn er lyttende. Han mener, at børn ikke i sig selv er lyttende, men derimod kommunikerende, undersøgende, konstruerende og kunstneriske. (Rantorp, Jette. (2009). http://applikationer.foa.dk/Publikationer/pjecer/Paedagogisk/16TankerOmBarndom.pdf - s. 22. FOA.)

What's next...?
I separate indlæg vil jeg beskrive processen, og evaluere min læring ud fra de tegn og mål, der er fastlagte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar