torsdag den 24. april 2014

Didaktisk aktivitet med en 2 årig

Da jeg var ude at købe frø til plantehold, så jeg at man også kunne få såkaldte "junior-frø", som ville frembringe flotte blomster med det formål at tiltrække sommerfugle ved blomstring. Jeg tænkte selvfølgelig straks på min lille niece på 2 år, som er meget interesseret i, hvad de voksne gør og laver lige for tiden. Derfor købte jeg frøene for at så dem med hende.

Dette gjorde vi i går, hvor hun blev placeret på tre rammer sodavand ude på terrassen, så hun kunne se til plantebordet og hvad vi skulle lave.

Den sidste uges tid har hun vist en stor interesse for de planter, jeg har sået til mit plantehold ude på terrassen, og har gerne villet se, hvad det var, da det begyndte at spire. Så jeg havde heldigvis stadig poserne, så hun kunne se, hvad det ville blive. Til min overraskelse (eftersom jeg ikke på noget tidspunkt har nævnt kartofler) spurgte hun om "tofler", da jeg fortalte om tomaterne og agurkerne. Så det kan være, jeg kan lokkes til at lægge kartofler med hende, så hun kan få med hjem til mor og far henover sommeren. ;-)

Men inden vi såede, viste jeg hende de andre spiringer og fortalte, at det vi skulle, var at så noget, som også ville komme ud af jorden. Dernæst viste jeg og fortalte jeg de trin, vi skulle igennem i såningsprocessen.

Jeg tog en halvstor potte frem, så der stadig var plads til en stor mængde blomster.




Dernæst hældte hun nogle planteskovlfulde lecakugler i bunden, for derefter at fylde jord i med samme planteskovl.



Der blev hældt vand på jorden, og så dryssede vi i samarbejde frøene udover jorden og dækkede dem til med et tyndt lag jord.

Niecen fik naturligvis lov til at bruge sine sanser og føle jorden og vandet.






Efterfølgende har jeg sat en solcelledrevet plasticsommerfugl ned i potten, som ved solkraft "flyver" henover potten - denne købte jeg for at visualisere målet for min niece.

Niecen vil ved hvert besøg fremover blive en del af processen og se, hvordan spiringen og blomstringen sker - og til sommer vil vi åbne for terrassens vinduer og lade sommerfuglene komme til os.

Hun var meget involveret i processen og virkede oprigtigt interesseret i det vi lavede. Da hun tog med sine forældre med hjem, skulle hun lige ud på terrassen og se til sin blomsterpotte. Så jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hun vil spørge til sine blomster igen, når hun kommer på besøg næste gang. Efter oplevelsen i går, er hun også begyndt at sige "mater" (tomater) og har også en enkelt gang ude på terrassen sagt "lom" (og da jeg spurgte, om hun sagde "blomst" var svaret ja). Oplevelsen med såningen var en rigtig positiv oplevelse for både min niece og jeg, hvor vi gennem et fælles tredje har øget vores i forvejen gode og nære relation til hinanden. Derudover vil være mere end bare en enkeltoplevelse - det vil være en oplevelse som hende og jeg vil have sammen frem til blomsterne visner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar