onsdag den 9. april 2014

Vores fund i Gram Lergrav

Den helt fantastiske tur til Gram Lergrav var en mulighed for Sanne og jeg at give dne gas mht. at lede efter hajtænder - for vi skulle da klart gå efter gratis is og livslangt medlemsskab!! Men ak! Det blev ikke til. På trods af en næppe tidligere set kampgejst, nedsynkning i leret og personlig hjælp af "Professoren", så blev det ikke til det store.

MEN - jeg må sige, jeg synes det satte tingene i perspektiv at stå der midt i lergraven. Midt i fortiden. Midt i noget ler der var.. ja.. var det 10-15 mio. år gammelt, han sagde? HELT vildt! Og så tilmed finde noget så simpelt som en havsnegl eller en kammusling, som jeg gjorde - som ingen nogensinde har rørt. Ingen. At pille ler fra hinanden, som ingen nogensinde har pillet ved. Det er helt vildt!

Men ja, jeg fandt noget af en kammusling og to havsnegle. Ja, havsneglene er jo vildt små.

Den brune havsnegl er 8x4mm
Den hvide havsnegl er 10x7mm
Kammuslingen er ikke hel, men den del jeg fandt måler 10x8mm

Idag - efter jeg har sovet ud ovenpå IIS-opgaven - besluttede jeg mig for at rense mine fund. Jeg har absolut ingen viden på området, men jeg valgte at bruge følgende:

- Tupperware-bøtte á mærket IKEA! ;-)
- Lunken vand
- Alpesalt

Vandet skulle opbløde det ler, der sad tilbage, og saltet skulle blidt slibe det genstridige ler af. Og det lykkedes!

Her kommer billeder af min proces - samt nærbilleder af mine fund.
Før rengøring


Mine remedier

Alpesalt skrubber blidt

Efter rengøring. Efter det er blevet tørt, er de blevet lysere. Den lyse er blevet kridhvid.

Kammusling

Hvid havsnegl

Brun havsnegl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar