lørdag den 12. april 2014

You say tomato - I say tomahto..

Der er ingen smalle steder i Bredgade da! Jeg valgte at udnytte den gode energi til en cykeltur i jem og fix efter frø til planetholdsopgaven. Men hov. Der manglede også jord til at så frøene i. Hmm... Og lecakugler skulle jeg også have. Jeg var faktisk, for at sige det mildt, løbet tør for ALT. Undtagen lige potter og spande!!

Så en jeg smuttede samtidig (eller teknisk set jo bagefter) i Plantorama for at hente jord. Det blev samlet set til vist 40 ltr planteskolejord inkl. naturgødning. Og når nu jeg var der, skulle vores kære fuglevenner da også have lidt. Nå, men det var et sidespring.

I julegave sidste år, fik min mand bl.a. en Jamie Oliver zinkbalje, og jeg kunne lige snildt se, at jeg kunne fylde den med lecakugler og jord og så så frøene. Ja, for hvad skulle jeg ellers gøre? Jeg bor på 2. sal, og pladsforholdene er sådan lidt så som så på terrassen, så det kunne ikke blive til plantesæk. Og hvis jeg skal følge instrukserne sådan rigtigt - ja, så skal de jo ha' en vis afstand imellem hver række og mellem hvert frø. Jeg tog lige en snak med frøene og bad dem om at være ligeglade med instrukserne - for søren da - de skal jo bare vokse!

Nå men som sagt så gjort. Jeg hældte lecakugler i - ca. 2-3 cm - i bunden af zinkbaljen. Og derefter jordet.
Stik stak med en finger 0,5 cm i dybden - jeg lavede tre huller pr. sort. Dække til, vande. Vi har to sorter - en frilands- og en drivhussort. Jeg har lavet to rækker med tre huller, og dækket baljen til med plastik for at skabe en drivhusatmosfære i den første tid.

Her kommer lidt billeder fra min proces.

Lecakugler i bunden gør at man mindsker risiko for overvanding, og vandet kan løbe fra.
De to tomme indpakninger er placeret dér, hvor der skal sås.
Så' der hul igennem!

Der skal den ligge lunt, godt og vådt de næste par måneder!

Når man mangler spraydyse på vandkanden gør man således. Du tager et engangskrus, et lys og en nål. 

Brænde brænde brænde

Stikke stikke stikke!

Det ser ikke dumt ud... Gad vide om det virker. :-)

Ja, der vandes ikke jord dér, jeg skulle jo lige afprøve min foranstaltning først. ;-)

Så er der ikke andet for end at vente.



4 kommentarer:

  1. Det bliver spændende at se, fordi jeg har allerede plantet tomater et par uger siden til mig selv.
    har du købt frøer? Er det en almindelig tomat eller hvad er det for en?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går mere i dybden med det de næste par uger bla med sorterne. :-) men ja jeg har købt dem til en halv million i jem og fix. ;-)

      Slet
  2. Ok, så venter jeg. ;)

    Millioner ved hjem og fix??
    Det kender vi godt!

    SvarSlet
  3. Hejsa
    En opfindsom løsning med vanding ;-) Er spændt på at følge med!

    SvarSlet