|
Beredt med net og spand er vi på vej ned til Trillen. |
Det er ikke direkte nemt at se, hvilket aktiviteter, der kan laves på Trillen. Men ser man rigtigt efter er der masser af potentiale til aktiviteter med sine borgere. Umiddelbart er det ikke jordens bedste sted for kørestolsbrugere, men da er det jo godt, at jeg tog pigen (Cille) fra det søskendepar, jeg passer ugentligt - hun er 8 år med alle funktioner intakte.
Aktiviteterne
Jeg lavede flere aktiviteter med hende - nogle af aktiviteterne snakkede vi blot om.
1. Hinkerude på stranden - tegnet med musling og sten som hinkerude. Øve tals form og rækkefølge samt egen balanceevne/motorik.
|
Hinkerude: Øver tals form, rækkefølge samt egen balanceevne |
2. Undersøge vandet med fiskenet - artsbestemme eventuelle fund fra saltvand.
Denne aktivitet er med til at give en viden om stedet (i dette tilfælde: min biotop) og de dyr, der findes dér. Derudover vil barnet også opnå en viden om eventuelle fund i forhold til det sted man er - fisk kommer fra vand, sand ligger både under vandet og på stranden, osv. En form for fornemmelse af det rum man færdes i.
Der kan her også snakkes om forskellen på saltvand og ferskvand - sø og hav. Som et udtræk derfra kan man tale om ebbe og flod.
Medbringes helt klart en spand og evt en balje, hvor levende fund kan studeres og snakkes om.
3. Klatre på træer, der er faldet under efterårets storme. Motorisk udfoldelse og at lære kroppens evner bedre at kende.
I denne aktivitet er det muligt for barnet/borgeren af udfolde sig motorisk og ad den vej øve og finpudse motorik samt balanceevne. Denne aktivitet med fysisk udfoldelse medvirker også at barnet/borgeren gennem sansning får en fornemmelse af sin egen krop og ikke mindst sin egen krop i omgivelserne.Ved fald er der også en læring i det.
4. Sove i shelter med bålmad og naturskattejagt i skoven og på engen.
Her fokuseres der på livet uden elektronik. En basal levestil, som kan være med til at give børn den ekstra dimension ift. nutidens elektroniske gadgets såsom tablets/iPads, smartphones, computer, osv. En overnatning i et shelter skulle således være uden alle disse elektroniske gadgets. På den måde vil børnene blive tvunget ud i at være sociale i det virkelige liv samt ikke mindst tvinge dem til at være kreative.
En sådan overnatning vil lægge op til historier om rigtig gammel tid, hvor man måtte lave sin egen ild, ikke havde el og varme. En shelterovernatning lægger også op til spejderorienterede aktiviteter, hvor man opnår viden om og lærer overlevelsesteknikker, finder forskellige planter og dyr på en naturskattejagt, samt artsbestemmer disse.
Derudover kan spejder-genren køres videre med forskellige "løb" omkring på biotopen, kimslege osv med hvad man finder derude.
Dette indebærer både sanser, relationer, orientering, osv.
|
Bålstedet (med rist) som Skov- og Naturstyrelsen har finansieret og bygget. Med logo i risten! |
|
Skov- og Naturstyrelsen har bygget disse sheltre i Lambjerg Indtægt (skoven), hvortil bålstedet tilhører. Disse sheltre har udsigt over Lille Trille og Store Trille. |
Derudover er det også oplagt på min biotop at beskæftige sig med historie, da Gendarmstien går igennem Lambjerg Indtægt. Dette vil dog nok være mest for de lidt større børn, der bedre kan få en forståelse for årsagen til, at grænsegendarmerne patruljerede langs kysten fra 1920 til 1958.
|
Den blå gendarmmand, som symboliserer gendarmstien, står et par steder langs stien på min biotop. |
Fællestræk
Fælles for alle aktiviteterne er, at der er mulighed for at gå yderligere i dybden med disse i institutionen ved emneuge, generelle aktiviteter og lærdom.
Outtakes
Her kommer nogle billeder fra turen på biotopen med aktiviteter og fund. En dag som der stadig snakkes om!
|
Fuglefødder |
|
Cille tror dette er andefødder. |
|
Vi fandt det, som vi vurderer til at være en reje. |
|
Her er der endnu en af den type, vi har vurderet til at være en reje - men denne gang med en lille en. I en blåmusling. |
|
I spanden samlede vi skrald, så vi kunne lave noget ud af skrald - og sten, der lignede dyr, så vi kan tegne på stenene og gøre dem til dyr i en zoo. |
|
Vi fandt også snegle. |
|
Og her har vi en rødspætte, som lå i vandkanten og var død. |
|
Og det blev også til en bænkebidder. |
|
En snegl i en blåmusling. |
|
En af de sten, som vi ikke tog med pga en fuld spand - denne mindede mig om Edvard Munch's "Skriget" - som vi snakkede om sammen omkring denne sten. |
|
Klatrede helt op på det faldne træ! |
|
Cille har fundet en mælkebøtte, som skal pustes. |
|
Tang og havbund undersøges. |
|
Vældams fuglebestand undersøges. |
|
Artsbestemmelse af en anemone. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar