torsdag den 29. maj 2014

Så er Mand påklædt

Ja, lad os nu se, om Mand får et nyt navn, når niecen ser, Mand har fået kjole på!

Jeg har simpelthen valgt at skippe symaskinedelen af denne opgave. Jeg kan sagtens sy på symaskine og ser det faktisk som en større udfordring at sy i hånden - og derfor valgte jeg netop at sy i hånden. Og når jeg alligevel var påkrævet at leve analogt et par døgn pga en hjernerystelse, kunne jeg ligeså godt få gjort tøjet færdig!

Jeg er færdig med kjolen, men mangler lige at strikke sjalet færdig.. og derudover vil jeg lave en roset, som kommer i håret - det er i hvert fald tanken ligenu.

Jeg ville så gerne komme med billeder, hvor man kan se det er MIG der laver det. Men jeg er altså alene hjemme, når jeg arbejder bedst - så det er vel fint nok, processen blot er dokumenteret. :-) Måske jeg skal få manden til at tage et billede af mig og mit strikketøj senere. :-)

Kjolen er faktisk blevet supergod, synes jeg. Det er da tydeligt ikke professionelt, men den hænger sammen, og ser faktisk fin ud. Jeg har syet med såkaldte bagsting, da det var det, der faldt mig mest naturligt. Men jeg har også kunnet læse mig frem til på nettet, at dette sting skulle være en god måde at sætte stof sammen holdbart.

Jeg har lagt stoffet op ca. 1 cm i hemmen, 5mm på ærmerne samt 2 mm rundt i halsen. Jeg ville lave separate stykker ærmer, forstykker osv. Men det blev mig simpelthen for besværligt. Jeg har derfor målt min stangdukke i den længde, jeg mente kjolen skulle have og så ganget det op med to. Jeg målte det ud på stofstykket, som er af pink bomuld og klippede et stort rektangel. Derefter lagde jeg det lige sammen og lavede en åbning til halsen. Dette fungerede faktisk fint, men bør finpudses yderligere til en anden gang.

Stoffet er lagt ud og målt op.

Der er lagt 1 cm til for en sikkerheds skyld.


Jeg har lagt stoffet op i kanterne udelukkende for at stoffet ikke skulle trævle og kjolens finish ville blive flottere.

Oplægning af hem.

Desuden har jeg syet nogle småeffekter ind i kjolen som skal skabe et en taljeeffekt. Derudover har jeg skabt et bryst samt en numse ved hhv. at sy og lime (med limpistol) to skulderpuder sammen.

Skulderpude - jeg brugte to.

Syet sammen for at danne en kropsfigur.

Vha nål, tråd og en limpistol er der lavet antydning af bryst og numse.


Derudover har jeg valgt at bruge en lysgrøn blonde som en kontrast til den pink kjole samt sjalet i lyserøde nuancer. :-)

Den lysgrønne blonde, som er bundet om livet.

Her følger lidt ekstra billeder af kjolen i fuld figur. Dejligt at det største arbejde nu er ovre, så jeg kan fokusere på den sidste tekstilteknik. Strikketeknikken lægger jeg op i løbet af de næste par dage. Og jeg vil ligeledes gerne lave en video af den måde, jeg har syet kjolen på - bagsting.

Så er det store stof lagt dobbelt. Nålene blev sat i, da dukken havde stoffet trukket ned over hovedet og overskydende stof klippet af, efterfølgende.

Nu er kjolen syet i siderne. Der er sat nåle i oplægning af hem. 

En lille detalje skabt under brystet.

Så er der lavet en effekt bagpå således at der skabes en talje.

Kjolen i fuld figur!

Og så blev fødderne sat på!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar