mandag den 22. september 2014

Individuel del af jord-til-bord-opgaven: brombærkompot og cremefraiche

Først vil jeg knytte en kommentar til selve mejeriopgaven. Jeg har rumlen i maven og kvalme efter hver opgave... jeg er ikke diagnosticeret med laktoseintolerance, men jeg reagerer på "skidtet"... Så jeg tillader mig at kun lave én af opskrifterne. Jeg kan simpelthen ikke danne mig et ordentligt indtryk af den fuldendte opgave med mindre jeg smager - og det kan jeg mærke er dumt at gøre. Men jeg lavede da creme fraichen.

Ingredienser:

Fløde - der kan vælges laktosefri, men for nogle gør dette ingen forskel.
Kærnemælk.

Der skal hældes 0,5 ltr fløde i en gryde, og herefter varmes fløden op til 21 grader i omrøring. Dernæst hældes fløden i en skål, hvori der røres 1 spiseskefuld kærnemælk, som kan syrne. Miksturen står i rumtemperatur natten over - jeg gjorde det til den var stivnet - og sættes dernæst på køl til den skal indtages.

Denne kan spises med hvad der nu klæder creme fraiche godt. Jeg valgte at lave en brombærkompot som et led i den individuelle del af denne opgave. Og denne brombærkompot blev spist med en klat hjemmelavet creme fraiche. Lækker og cremet!!

Brombærkompotten lavede jeg således:

Ingredienser -
300 gram brombær
300 gram rørsukker

Hældes i en gryde og bringes langsomt i kog. Kogningen kommer gennem det smeltede rørsukker i blanding med væsken fra brombærrene.

Brombær med rørsukker i en gryde bringes langsomt i køg.

Fløden varmes langsomt til 21 grader

Fløden hældes på køl og der røres 1 spsk kærnemælk i

1 dl varmt vand med 2 kapfulde Atamon blandes og hældes i glasset, hvor kompotten skal opbevares i.

Kompotten kommes på glas med låg mens det stadig er varmt - og danner selv et vakuum.

Cremefraiche miksturen dækkes til og sættes i rumtemperatur - efter en nats tid placeres den i køleskabet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar