onsdag den 24. september 2014

Mit problem med mejeriprodukter

Jeg har jo som tidligere nævnt et problem med mejeriprodukter i min mave. Omend de smager fantastisk, er det gift for min autoimmune sygdom, desværre.

I en samtale med Anders i går aftes slog det mig. Jeg plejer at lave så mange krumspring i køkkenet for at få maden tilpasset min krop. Så nu har jeg så lavet det her cremefraiche, som smagte super, men voldede problemer i maven. Hvorfor laver jeg ikke også bare Ghee eller klaret smør???

Ghee er det rene smørfedt, fuldstændig renset for mælkebestanddele og vand. Jeg har besluttet mig for at skride frem således:

Lave smør fra fløde (uden salt, da det er bedst for slutresultatet).
Over varme klare smøren så meget, at det ender med at være ghee.

Ghee og klaret smør er fremragende til at stege i - det brænder aldrig på! Så lad det være et tip. Maden kan dog stadig godt brænde på, da det ikke er afhængigt af fedtstoffet for at få farve - nærmere varmen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar