torsdag den 7. august 2014

Valg af museum truffet

Jeg var egentlig i fuld gang med at skrive indlæg om de andre mulige museer, jeg havde kig på - da jeg blev kontaktet af en historiker ved Historiecenter Dybbøl Banke, som meget gerne ville hjælpe mig. Så tilgiv mig, men jeg har valgt at fokusere min energi på kun dette museum. :-)

Min iver var meget stor, da jeg modtog mailen fra historikeren, da jeg virkelig brændte meget for lige denne historie, som jeg kunne få med ud af dette museum.

Min tanke har hele tiden forløbet sig på at forløbet skulle udføres med min 2,5 årige niece. Jeg har valgt at lave forløbet før mit besøg hos historikeren. Denne årsag ligger i, at vi har min niece idag til imorgen tidlig inden mit møde med historikeren. Næste gang vi har hende er i næste weekend, og det mente jeg ville komme for tæt på min afleveringsfrist af opgaven.

Jeg vil ikke komme nærmere ind på niecens og mit projekt i dette indlæg. Men I får et billede, og så vil jeg beskrive forløbet nærmere i et andet indlæg. Forløbet er todelt. Det er baseret på krigen i 1864. En stor mundfuld for en lille pige på 2,5 år, så vi sanser gennem udførelsen af en papmachéfigur af en 1864-soldat, som jeg købte under mit forbesøg på historiecenteret i går onsdag, d. 6. august. Derudover købte jeg en opskriftsbog om soldatens feltopskrifter fra 1864. Vi vil lave en af opskrifterne, når vi passer hende næste gang.  Også denne del af aktiviteten vil være sansebaseret. Jeg vil forklare nærmere i et andet indlæg.

Ligenu vil jeg vise billeder fra mit forbesøg på Historiecenteret onsdag d. 6. august 2014. Det blev et stakket besøg, da jeg trådte forkert på vej ned af et for højt trappetrin (mine skanker er sgu alt for lave!), og dermed endte med en mindre forstuvning.

Ankomst til Historiecenteret - nyligt opsat sten udenfor for at minde historiens første Røde Kors' delegerede.

Indgangspartiet til Historiecenteret - den arkitekttegnede bygning.

Tættere på indgangspartiet.

Et velkomsstikilt, der kort fortæller grundlaget for museet - krigen 1864.

Der fortælles til besøgende om de forskellige kugler og granater, der benyttedes i sin tid. 

Dybbøl Mølle står flot ovre på den anden side af Banken.

De besøgende ledes af guiden op mod udsigtspunktet, hvor de skal se kanonen skydes af. De kommer syngende "Dengang jeg drog afsted"

Kanonen affyredes udover skanserne! Ladningen her var en pose med hvedemel - efter guidens udsagn var det økologisk.. hmm!

Rundt om i lejren er der muligheder for at møde forskellige stande. Her kunne man lave pandekager over ild. Der var også mulighed for at støbe kugler, handle ind, købe souvenirs, osv. 

Mit møde med historikeren foregår imorgen kl. 9. Her glæder jeg mig til at få svaret på de spørgsmål, der skal danne rammen for min opgave. Mit forløb med min niece synes jeg er godt planlagt - da der på Historiecenteret ligeledes er nogle sanseoplevelser - bl.a. affyring af kanon samt pandekagelavning ... og derudover er der også film om krigen i 1864. Historisk ville en 2,5 årig i min mening nok ikke få noget særligt ud af det, andet end oplevelserne. Men netop disse oplevelser ville jo også være grobund for videre udvikling og læring. Følelsen af varmen fra gløderne ved pandekagebagning, høje lyde, smag på pandekager samt andre ting (bl.a. lakridsrødder), og synet af filmene. Dette ville alt i alt mætte en pige på 2,5 år på oplevelser, hvor man samtidig kan have en snak om "man skal passe på ild, det gør ondt", "lav mad selv uden køkkenet", osv. Men igen - et andet indlæg.

Her slutter vi dog lige med et enkelt billede af niecen, som er igang med at hjælpe mig med papmachésoldaten.

Der røres tapetklister

Ingen kommentarer:

Send en kommentar