Det skulle indeholde noget sansemotorisk, hvor både
følesans, synssans og smagssans blev sat i spil. Netop i denne aldersgruppe
mener jeg, det er vigtigt at udfordre sanserne, således en sansemæssig skyhed
ikke opstår i barnet. Ved at stimulere sanserne gennem forskellige aktiviteter –
massage, oplevelser, osv., kan man være med til at modne barnets nervebaner –
en myalisering opstår.
Ifølge Piaget er der fire udviklingstrin – dette er Piagets
stadieteori: den sansemotoriske periode (0-2 år), den præoperationelle periode
(2-6 år), den konkretoperationelle periode (6-12 år) og den formeloperationelle
periode (fra ca. 12 år). Så ifølge
Piaget vil min niece på 2,5 være i den præoperationelle periode. Dog må man alt
andet lige både se tilbage på foregående periode og videre i nuværende periode.
Dette mener jeg er vigtigt, da man som 2,5 årig stadig kan være i den
sansemotoriske periode. Overgangen til næste periode sker alt andet lige ikke
på barnets 2, 6 eller 12 års fødselsdag. Stadieteorien går i det store hele ud
på, at barnet udvikler sig fra at være primitivt forskende til at være
videnskabeligt forskende. Og at udvikling går forud for undervisning. Kilde: http://go-undervisning.dk/?wiki=zonen-for-naermeste-udvikling
samt http://psykologi.cappelendamm.no/c799778/artikkel/vis.html?tid=803348
Dag 1 – papmachésoldat: Af hensyn til Gry Maries alder og
nuværende kompetencer har jeg købt en træmannequin, som man normalt tegner
figurer efter. På figuren lægges avisstrimler dyppet i tapetklister.
Dag 2 – male papmachésoldat: Her blandes maling, så det passer i farverne, og Gry Marie maler papmachésoldaten.
Dag 3 – Lave en ret fra feltkogebogen fra 1864.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar