fredag den 15. august 2014

Værkstedspædagogisk projekt

Det skulle indeholde noget sansemotorisk, hvor både følesans, synssans og smagssans blev sat i spil. Netop i denne aldersgruppe mener jeg, det er vigtigt at udfordre sanserne, således en sansemæssig skyhed ikke opstår i barnet. Ved at stimulere sanserne gennem forskellige aktiviteter – massage, oplevelser, osv., kan man være med til at modne barnets nervebaner – en myalisering opstår.

Ifølge Piaget er der fire udviklingstrin – dette er Piagets stadieteori: den sansemotoriske periode (0-2 år), den præoperationelle periode (2-6 år), den konkretoperationelle periode (6-12 år) og den formeloperationelle periode (fra ca. 12 år).  Så ifølge Piaget vil min niece på 2,5 være i den præoperationelle periode. Dog må man alt andet lige både se tilbage på foregående periode og videre i nuværende periode. Dette mener jeg er vigtigt, da man som 2,5 årig stadig kan være i den sansemotoriske periode. Overgangen til næste periode sker alt andet lige ikke på barnets 2, 6 eller 12 års fødselsdag. Stadieteorien går i det store hele ud på, at barnet udvikler sig fra at være primitivt forskende til at være videnskabeligt forskende. Og at udvikling går forud for undervisning. Kilde: http://go-undervisning.dk/?wiki=zonen-for-naermeste-udvikling samt http://psykologi.cappelendamm.no/c799778/artikkel/vis.html?tid=803348

Med et øje på Piagets ovennævnte perioder vil jeg da udføre mit værkstedspædagogiske projekt med Gry Marie på 2,5 år med henblik på at hun via aktiviteterne både sanser, men også får nye måder at udtrykke sig på, flere ord i ordforrådet, se forskellene i ting, osv.


Dag 1 – papmachésoldat: Af hensyn til Gry Maries alder og nuværende kompetencer har jeg købt en træmannequin, som man normalt tegner figurer efter. På figuren lægges avisstrimler dyppet i tapetklister.

Dag 2 – male papmachésoldat: Her blandes maling, så det passer i farverne, og Gry Marie maler papmachésoldaten.

Dag 3 – Lave en ret fra feltkogebogen fra 1864.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar