søndag den 17. august 2014

Værkstedspædagogisk projekt: Papmachésoldat efter 1864-model

Så er rekonstruktionsprojektet af en 1864-soldat i fuld uniform fuldendt i papmaché og passende farver. Endnu engang et projekt udført med 2,5 årige Gry Marie, som var mere end oplagt til både papmaché og maling. 

Baggrunden: Ligesom med aktiviteten med feltpandekagerne, var denne aktivitet også opstået i et inspirationstrip fra besøget på Historiecenteret. Her ville jeg dog gerne lave en aktivitet, hvor Gry kunne bruge sine hænder og ligeledes med udgangspunkt i hendes nysgerrighed og ligeledes glæde for at være kreativt - dette får hun fra sin mor, som holder af at lave mange kreative ting med Gry, bl.a. saltdej, malerier, tegner, porcelænsmaling, osv. Så Gry er i den grad vant til at være kreativ, og hun trives også i det lidt "svinede" element.

Målet: Her berører vi igen noget sansemotorisk i og med hun får lov at arbejde og derigennem udvikle sin finmotorik og til dels også grovmotorik, da armmuskulaturen også benyttes under maling. Ikke mindst arbejdes der også på, at Gry gennem aktiviteten udvider sit ordforråd og lærer at sætte ord på sine handlinger og objekter.

Tegn: Det der gør, jeg kan se, jeg er på vej mod målet, er ved at jeg kan se Gry ikke blot er passivt deltagende i aktiviteten, men aktivt deltagende. Når hun selv vil. Og når hun begynder at nævne ord, for det, vi sidder og arbejder med.

Tiltag: Gry opfordres til at tage penslen, guides til korrekt mængde maling og hjælpes, hvor hun har brug for det. Hjælpen skal kun omfatte støttende hjælp, uden at tage 100% over i aktiviteten. Via ros og benævnelse af de objekter vi benytter og ser på, samt vore handlinger, gøres Gry opmærksom på ordenes eksistens og brug, og den respons hun får ved selv at bruge disse ord, er med til at øge hendes selvtillid.

Undervejs i aktiviteten vil jeg evaluere ud fra Gry Maries respons på mine tiltag.


For en uges tid siden havde vi Gry Marie på besøg, og der var købt ind til papmaché. Inspirationen var fundet efter besøg på Historiecenteret, hvor Gry dog ikke var med. Ingredienserne er en træmannequin købt hos den lokale farvehandler sammen med Polyfilla træklisterpulver, som blot skulle blandes op med vand. 

Gry blev forberedt på aktiviteten ved at jeg introducerede hende til figuren, jeg havde købt på Historiecenteret, og fortalte hende, vi skulle putte avispapir i klister og lægge det på træmannequinen. Hun virkede ivrig og udbrød med et glad ansigt "jaaah!!"


Gry viser den pose tapetklisterpulver, der skal gøre vand til lim.

Misvisende vægt, billedet er taget lidt før - men der blev lavet af en liter vand og vist ca 75 gram tapetklisterpulver.

Gry bad om at få lov til at "dreje rundt", hvilket hun gjorde med en bambuspind.

Gry viser vores base - træmannequinen, som normalt benyttes til at tegne mennesker efter.

Hun viser her den souvenirfigur, som vi vil lave i papmaché.

Her kan den ses lidt bedre.

Efter at have fortalt Gry, hvad vi skulle lave - og ikke mindst efter vi havde lavet tapetklisteret - var det tid til at gå igang. Gry fik at vide, at hun skulle tage et stykke avispapir og dyppe det i tapetklisteret. Og derefter skulle hun lægge det på træmannequinen.
Der dyppes og fortælles
 Gry virkede et kort øjeblik til at synes, tapetklisteret var noget underligt noget. Men efter at have prøvet et par gange, gik det som smurt. Dog kunne jeg efter det første lag papmaché mærke på Gry, at hendes koncentrationsevne forsvandt, og en masse andre ting trak hende, på trods af der ikke var nogen umiddelbar forstyrrende elementer i nærheden.
Det' da nemt! Men vådt og sjovt at mærke.

Jeg valgte at færdiggøre papmachéen, mens Gry sov til middag, da hun tydeligvis ikke fandt det interessant længere. Hun så dog ud til at synes figuren var sjov, da hun stod op igen om eftermiddagen. Da jeg fortalte hende, hun skulle male den i flere farver den næste gang vi skulle ses, hoppede hun mens hun grinede, og sagde "Gry glæder sig!"
Så er træmannequinen dækket af papmaché - en tre fire lag. Nu skal vi bare vente på den tørrer før vi kan male.

Sammenligning.

En uges tid senere, hvor figuren har været tør længe pga ventilatortørring, og alm. lufttørring, var det tid til at male. Normalt behøver en papmachéfigur kun lufttørre i ca 24 timer, inden man kan male på den. 

Jeg forberedte aktiviteten ved at dække op med vores krea-dug, blandede farverne i hver deres plastickrus, og gav dem hver deres pensel samt et plastickrus med vand i. Gry glædede sig tydeligvis og var meget utålmodig. Hun løb om mine ben og var irriteret over, hun ikke måtte komme op og sidde ved bordet, før jeg var færdig med at forberede aktiviteten. Hun ville ikke sætte sig hos sin onkel, som ellers er hendes helt store kærlighed og idol, for som hun sagde, så ville hun gerne male, og op at sidde ved bordet. Da hun havde fået sit krea-forklæde på, og kom op til bordet, greb hun ud efter den første og bedste pensel, men kunne ikke nå. Jeg satte mig ved hende, og fortalte, vi skulle starte med at male jakken, og gav hende derefter penslen. 
En uges tid senere er det tid til at male.
 Det var - som forventet - svært for hende at ramme rigtigt. Hænderne blev malet mørkeblå, og hun ramte også både hoved og bukser. Til at starte med skovlede hun så at sige malingen op på penslen, hvilket resulterede i store malingklumper, som kan anes på nedenstående billede. Her valgte jeg at træde til og få det fordelt, og ved samme lejlighed fortælle hende, hun ikke skulle bruge så meget maling.
Instruktionen til denne farve var: "Kun på jakken" - det kræver stor koncentration fra en 2,5 årig, men det lykkedes næsten.
 Gry var meget koncentreret, mens der blev malet. Hvilket jeg synes var meget imponerende, da hun normalt er en pige, der har voldsom meget krudt bagi, og der skal helst ske noget hele tiden. Så denne aktivitet var meget modsat den energi hun normalt lægger for dagen.
Jeg måtte lige hjælpe med at sprede farven lidt mere ud på jakken, da hun ikke helt havde forstået, man ikke skulle skovle malingen op på penslen. Det blev hun efterfølgende instrueret i, og sagde hver gang "kun lidt - ikke meget" og prøvede at tørre noget af den overskydende maling af penslen inden første pennestrøg.

Det lykkedes at få hendes opmærksomhed midt i den store koncentration.
 Der hører også en uniformshat til 1864-uniformen, og jeg havde længe gået og funderet over, hvordan jeg på bedste vis, skulle få lavet denne. Min konklusion blev at der skulle formes en hat ud af lim fra en limpistol. Dette skulle Gry dog ikke deltage i, da det i min opfattelse er for risikofyldt for en lille pige på 2,5 som stadig er ved at udvikle motorikken. Og selvom man lærer af knubs, behøver den voksne jo ikke ligefrem kaste barnet ud i en opgave som nærmest 100% vil give brændemærker.
Der skulle jo også en hat på - det stod jeg for, da jeg lavede det med en limpistol, og den derfor var for varm og stor at håndtere for Gry.
 Efter middagsluren stod den på maling af bukserne. Her havde Gry også svært ved at ramme rigtigt. Men alderen taget i betragtning er jeg fuld af benovelse over, at resultatet er, som det er - og ikke "kruseduller".
Så er jakken tørret gennem ventilatorluft, og bukserne kan males.

Her ses Gry i fuld koncentration og fordybelse. Det var svært at høre, for hende, mens hun koncentrerede sig, hvilket i mine øjne viser, hun har nydt det, og måske været i nærheden af noget, der minder om Cziksentmihaliy's flowbegreb.
Så koncentreret!

Hun forsøger ikke at ramme jakken, men som det ses på dens højre arm og nederst til venstre på jakken, er det svært at styre motorikken helt endnu. Dog må jeg sige, resultatet overgik min forventning til hendes evner!

Grys respons på mine tiltag var overordnet set positive. Om hun kedede sig for meget ved selve papmachélægningen eller om det oversteg hendes kompetencer er ikke til at sige. Jeg tror ikke det oversteg hendes kompetencer. Hun lærer ekstremt hurtigt, og skal normalt kun have tingene fortalt og vist 1 gang før hun har fanget det. Derfor vælger jeg at tolke hendes desertering fra den del af aktiviteten som et udtryk for, at hun simpelthen kedede sig. Der var mange krummelurer på figuren, som jeg blev nødt til at hjælpe hende med at få trykket avispapiret helt ned i alle hjørner, og det at hun ikke har været 100% selv om opgaven, tror jeg har gjort, hun ikke gad fortsætte. Men resten af aktiviteten har været en stor succes, og hun har efterfølgende snakket og grinet meget mens hun har sagt "Gry har malet i dag!!! Gry malet med Tanne (red: Tante). 

Jeg har været vildt benovet over hendes evne til ikke at få det endegyldige produkt til at ligne én stor krusedulle. Hun forsøgt at være meget præcis og rolig i sine bevægelser med penslen, når hun har været tæt på jakkens kant. Jeg havde forventet et noget lavere "niveau" af hende, udelukkende baseret på hendes alder og ligeledes baseret på hendes tegninger, som ligger udviklingsmæssigt, som man kan forvente af hendes alder. Gry ynder  ligenu at tegne cirkelformede tegnestreger, når hun tegner, hvilket gav mig en idé om, hun måske ville føre penslen på samme måde. Men det blev gjort til skamme. 

I forhold til min ovenfor beskrevne tegn og tiltag, må man sige opgaven får et flueben og et "opnået!" - men med erfaringen rigere om papmachésituationen. Gry Marie deltog aktivt og ønskede ingen hjælp ved malesituationen, og fik kun ganske lidt hjælp, som beskrevet ovenfor. Ud fra Grys koncentrationsevne overfor malesituationen tænker jeg, om jeg har givet hende en tilpas udfordring i forhold til hendes kompetencer således, at det fremmer udvikling og også flow.

2 kommentarer:

  1. Hejsa Christina

    Hvordan går det med din biotop 5 opgave / friluftsliv? Og hvad med jord-til-bord-opgaven - den individuelle del med fremstilling af mejeriprodukter - og gruppedelen... hvem er du i gruppe med og hvilket emne har I valgt?

    Vh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov - de her kommentarer ser jeg stort set aldrig, for der kommer ikke en popup. Men denne netperiode har været svær for mig at komme igennem til mht. deadline. De er lavet og igang med. Men en ferie, der var bestilt for flere måneder siden samt et bryllup vi ikke selv har planlagt kom i vejen. Som du ser, er jeg med. Mht. mejeriopgaven bliver det, ved det jeg har lavet. Jeg kan simpelthen ikke holde det i mig, og synes faktisk det er lidt øv at lave noget, jeg ikke kan tåle og derfor ej heller få en fuldbyrdet opgave ud af. Så jeg har gjort hvad jeg kan. :-) Gruppedelen: min studiegruppe. Og vi snakker om noget økologi. Vi vender tilbage, når der er noget konkret - as always, :)

      Slet