mandag den 20. oktober 2014

Biotopopgave 6: Evaluering

Evaluering


Forberedelse af aktiviteten:

Sammen med en mindre gruppe børn gik jeg rundt i institutionen for at finde store og små ting. Gerne ting, der minder om hinanden i udformning, men blot i forskellig størrelse. Altså 1 stor bold og en lille bold. En lille sten og en større sten. En lille fjer og en større fjer. Og så videre. Dog var reglen, at de kun måtte pege på tingene og lade mig samle den sammen - da der efterfølgende skulle være en gættekonkurrence om, hvilke ting, der var tungest.

Dette gik der en større konkurrence i, da nogle af børnene gik efter at finde de allerstørste ting og de allermindste ting. De ting, der var "midt-imellem" havde ingen interesse.

En anden gruppe børn blev sat til at finde almindeligt hvidt A4-papir til papirsflyvere, og lave en prototype inde i værkstedet.

Børnene så alle ud til at gå op i hver deres forberedelsesaktivitet med stor over og ønsket om at være bedst af dem alle. Papirsflyvergruppen gik efter at lave den allerbedste prototype, som ikke kunne overgås. Og de gik op i at lave flere prototyper og finde ud af, hvordan man skulle kaste den for at få den til at flyve i længst tid. Dette var dog noget, jeg havde planlagt at lave med dem, så det må være et tegn til, at børnene syntes det var interessant!

Børnene i finde-ting-gruppen syntes det var sjovt at finde de bedste ting og gruppen afviste også andre fra gruppens forslag, hvis de ikke fandt det godt nok. "Det skal kunne falde allerbedst!"

Under aktiviteten:

Vi startede med ting-aktiviteten, hvor børnene fra finde-ting-gruppen fik lov at præsentere for de andre børn, hvilke ting de havde fundet. Dernæst fik de lov at gå udenfor at lege lidt, mens jeg forberedte den hoveddelen.

Da de kom ind igen, placerede børnene sig i deres respektive grupper. Jeg havde grupperet tingene og holdt to sammenlignelige ting op samtidig ved siden af hinanden og spurgte børnene, hvilken de troede var tungest, lettest eller om de var lige tunge.

Igen var børnene meget ivrige og de fleste gik efter at de største ting var de tungeste. Et par børn begyndte ligeså stille gennem spørgeprocessen at konspirere, så derfor sagde de, det var de små ting, der var tungest.

Da spørgerunden med alle tingene var ovre, skulle børnene selv op at føle efter og mærke tyngden, og derefter måtte de gerne ændre deres svar. Herefter testede vi de sammenlignelige ting overfor hinanden for at se, hvilken ting, der faldt hurtigst til jorden. Børnene fortalte, at de regnede stærkt med, det var den tungeste ting, der faldt først ned.

Der opstod spørgsmål undervejs i denne del af aktiviteten ang. hvorfor det ikke var omvendt, at de lette ting faldt til jorden først. Jeg besvarede de spørgsmål, jeg kunne og havde forberedt mig på - og de, jeg ikke kunne svare, skrev vi ind på Google sammen og fik en snak om dem på den måde. Dette virkede børnene også til at syntes var spændende.

Et af børnene spurgte selv, hvorfor ikke falder så let ned? Dette kom sig af, at vi i institutionen har et drageskelet hængende på væggen, som ikke er brugt i flere år. Så vi besluttede os for at beklæde dragen og sætte hale og line på og udnytte efterårsvejrets gode og dårlige sider - stille vind og godt med vind. Her bevægede emnet sig også ind omkring vind, da dragens flyveevne ved vind netop bryder reglen om tyngdekraft. Men det var relevant at fortælle om dragen og tage den ud at flyve i både stille vejr og godt med vind.

Samme dag som vi snakkede om de sammenlignelige ting, forsøgte vi at lave papirsflyvere ud fra en idé om, hvordan de plejer se ud, og hvordan de bedst holder sig oppe. Og "Hvorfor falder den så ned?" - Dette fik vi igen en go' snak om tyngdekraften og hvad den gør. Et af børnene ville derefter se, om det samme gjaldt, hvis han lod sig falde fra sin stol. Forventeligt ramte han gulvet, og havde fået en bule. Men han var stolt af bulen, "Christina, nu er det slået ind med syv tømrer søm!" - som han så fint fik sagt. Jo, tyngdekraften er ubarmhjertig!

Efter aktiviteten:


Jeg har opdaget, at børnene flere dage efter aktiviteten nævnte tyngdekraft og kom med deres nyerhvervede viden, når de eksempelvis spillede fodbold, faldt og slog sig o.l. Dette får mig til at tænke, at aktiviteten har været lærerig og god for børnene. Børn, som ikke var med i aktiviteten har været henne ved mig og spørge, om det er rigtigt, at "tøndekraft er noget, hvor man kan slå sig af". Hvilket jo i mange tilfælde kan være ganske korrekt!

Jeg har tænkt mig at lave en lignende aktivitet omkring tyngdekraft igen sammen med andre børn senere, da der har været efterspørgsel!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar