onsdag den 1. oktober 2014

Ghee

Så fik jeg lavet ghee. Ved at lave smør om til ghee, fjerner man mælkeproteinerne osv, og efterlader det rene smørfedt. En olie. Twistet i denne opgave var blot, at jeg også skulle producere smørret.

Ingredienser:
1 ltr. fløde

Tilbehør:
Sportsshaker
Gryde 1,5 ltr.
Et viskestykke
En beholder med låg

Første skridt var at shake fløden til smør. Dette tog mellem 30-40 minutter for at shake 0,5 ltr fløde ad gangen. Puha, det var hårdt for armmusklerne.

Ingrediens og tilbehør til at lave smørret.

Først hældes fløden i shakeren.

Her er fløden netop hældt i.


Her er smørret begyndt at dannes, og der kan snart hældes fra.


Da smørret var dannet, hældte jeg væsken fra og gennem viskestykket pressede jeg den resterende overflødige væske ud. Dette var svært, og jeg ikke alt med, men det vurderede jeg ikke gjorde noget i forhold til det faktum, at jeg alligevel skulle "brænde" mælkeproteinerne ud af fedtet.

Dernæst kom jeg smørret i gryden.

Smørret lavet af 1ltr. flødet fylder nu ikke så meget længere, og kommes i en gryde til smeltning.

Smørret smelter stille og roligt.


Nu er smørret smeltet og blevet så varmt, at det småkoger. Denne småkogning brænder mælkeproteinerne.

Det brune i bunden af gryden sidder ikke fast på bunden. Det er mælkeproteiner, der falder til bunds.

Når smørret er helt smeltet, og det meste af det hvide skum ovenpå er væk og bundfaldet blevet større, hældes det gennem et klæde ned i en beholder med låg. Ghee'en er færdig og skal på køl.

Her hældes smørolien gennem to kaffefiltre, der er lagt sammen.

Her ses bundfaldet.

Ghee'en er hældt gennem kaffefiltrene og kan nu stilles på køl.

Med låg ...
I det næste indlæg laver jeg mad med ghee'en

2 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud med 'ghee' - er det så "sundere" at bruge i madlavningen? Har aldrig hørt om det før, men sjovt at følge med i ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså du fjerner jo alt og efterlader udelukkende fedtet. Dvs. alle mælkepartikler osv, er væk. Det er nok bedst til at stege med og bruge i gryderetter. Sundere? Nej, det tror jeg ikke. Men ift. min sygdom, hvor jeg helst ikke skal have bl.a. laktose .. så er Ghee en fremragende løsning. :-) Desuden er ghee supergodt, hvis man holder af at stege i smør, men hader at det bruner af for hurtigt. For ghee bruner slet ikke. :)

      Slet