søndag den 7. april 2013

Beskrivelse af en organisme (dyr)

Jeg har været lidt optaget af den her sølvfisk, jeg fandt sidste dag. De hører ellers til sjældenhederne herhjemme - jeg har læst LIDT om sølvfisk, og vil bruge netperiode C til at gå mere i dybden med sølvfisk.

Indtil videre vil jeg skrive en sammenfattelse af det, som jeg har fundet ud af indtil videre, for at beskrive sølvfisken.

Sølvfisks latinske navn er Lepisma Saccharina. Det sidste ord i det latinske navn henviser til, at sølvfisk spiser kulhydrater såsom sukker og stivelse.

Sølvfisk har ingen vinger, men de har følehorn, som bevæger sig noget i stil med de bevægelser, man ser hos fisk. Sølvfisken er et ca 13-25 mm langt og fladt insekt, som i voksen tilstand har sølvfarvede skæl. Som nyklækkede sølvfisk er de hvidlige og mindre udgaver af de voksne sølvfisk.

De lever overraskende nok i 2-8 år (jeg havde personligt gættet på, at deres levetid ikke kunne tælles i år). Derudover er de nattedyr og elsker fugtige områder, hvorfor man i byområder oftest ser dem på lofter, i garager, på badeværelser, osv.

Derudover lever sølvfisk stort set over hele verden: Afrika, Nord/Mellem/Sydamerika, Europa, Australien og Asien.

Forplantning sker i 3 faser som sammenlagt tager en halv time:

Fase 1: Hunnen og hannen står ansigt til ansigt og lader deres vibrerende følehorn røre hinanden. Hannen springer væk men returnere til samme stilling.
 
Fase 2: Hannen løber væk og hunnen jagter den.

Fase 3: Hannen og hunnen står side om side, men med hale og hoved ved siden af hinanden. Hannen vibrerer sine følehorn mod hunnen. Hannen lægger sædkapsel, som hunnen sørger for, kommer ind i hendes krop, hvor den efterfølgende bliver befrugtet.


Jeg synes det er skægt, at jeg netop fandt en sølvfisk i køkkenet sidste dag, for hvis de spiser kulhydrater, så forstår jeg bedre, jeg ikke har set nogen i laaaang tid - jeg spiser nemlig kulhydratfattig kost pga min sygdom. MEN lige igår havde jeg brugt en smule sukker, og så passer det jo med, at hr. L. Saccharina var at finde i køkkenet efterfølgende.

Jeg synes, sølvfisk lyder som nogle sjove typer. Jeg kunne godt tænke mig at vide mere:

1. Har deres udseende ændrer sig synderligt i løbet af deres levetid?
2. Hvilke andre dyr de er relateret til
3. Hvordan har evolutionen berørt sølvfisk?

Der kommer dog nok mange flere informationer end svarene til ovenstående.

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Super, at du er blevet 'fanget ind' af sølvfisk. Sæt gerne en kilde (hjemmeside eller litteratur henvisning) på dine faktuelle oplysninger.

    Vh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må jeg så gøre næste gang, mente ellers der var en kilde nævnt, men den må så være røget i svinget. Kan pt ikke huske, hvor jeg fandt det henne, da jeg jo som sagt mente, at jeg havde lagt en kilde ind.

      Slet