fredag den 19. april 2013

Bredbladet Dunhammer



Ved Vælddam på min biotop, vokser der Bredbladet Dunhammer. Det er en ret almindelig plante, som er en del af dunhammer-familien indenfor planteriget. Den befinder sig omkring ferskvand, hvilket derfor fortæller mig, at Vælddam må være en ferskvandsdam, på trods af at den har forbindelse ud til saltvandet i Hørup Hav.
De er først "fremme" ved juli, men jeg kan se, de står fremme helårligt. Derfor tolker jeg bogens udsagn til, at Bredbladet Dunhammer først når sit højdepunkt af sin blomstring i juli måned. Ligenu er der masser af dun på blomsterkolben - det gjorde der vist ikke for et par måneder siden, så mon dunene er frø, som sår sig videre, og bestanden dermed vokser i løbet af sommeren? Spændende at følge!

Bredbladet Dunhammer bliver omkring 1 meter til 2 meter 50 cm. De er dannet af en tyk stilk, som normaltvis er grøn, og på toppen af denne stilk sidder en mørkebrun kolbeformet blomsterstand. Kolben er cirka 2-3 centimeter tyk. Bladene på Bredbladet Dunhammer er 1-2 centimeter brede.

Det latinske navn for Bredbladet Dunhammer er: Typha latifolia

Ovenstående har jeg lært ved at læse
i min indkøbte bog "Flora i farver" fra 
Politikkens Naturguider. Billedet ovenfor 
er mit eget, taget på min biotop, Trillen v. Høruphav.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar