søndag den 28. april 2013

Hvid anemone

Jeg har længe funderet over, hvor de hvide anemonerne blev af. Men indtil for et par dage siden, har jeg ikke set dem blomstre på min biotop. Sidste dag kørte jeg forbi, da jeg skulle ud og handle, og kunne pludselig se en hvid pude dække skovbunden. WOW. Jeg er vild med anemoner af alle slags/farver. Men de hvide forårsbudbringere er helt fantastiske og vækker da bare så mange barndomsminder!


Jeg tog ovenstående billede på biotopen idag. - I'm in love! Der er forårsfornemmelser i luften!!

Hvide anemoner vokser i skove og i krat. Der er kun to områder i Danmark, hvor anemonen ikke findes; nemlig Vestjylland og Nordjylland. Anemonen er tvekønet, og bærer derfor både hanlige støvdragere og hunlige støvfang. De kan dog ikke bestøve sig selv, og er afhængige af bierne, som tager blomsterstøv og på den måde bestøver andre blomster.

Anemonerne bliver gerne 10-25 cm høj, har ca 6-7 kronblade og blomstrer i april-maj.

Den hvide anemones latinske navn er: Anemone nemorosa

Info læst på Skoven i skolen

Og så lige en video, med en sang, som jeg elskede som barn. Ja, man kan måske gå ind og vurdere, at jeg elsker anemoner - for når de først ses i skovbunden: så er sommer lige om hjørnet!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar