mandag den 22. april 2013

Sandorm


Dette er et tegn på, at der er sandorm ved min biotop. Absolut ikke et skønt syn, men når nu opgaven lyder på at lede efter smådyr, så må dette da om noget være en del af kategorien.

Ovenstående er ikke sandormen - det er essentielt sandormens ekskrementer. Lækkert, ikke? Sandormen sluger sand for at få næring ud af sandet - resten er sandet (det "rene" sand) bliver derefter udskildt ad sandormens rumpet som en lang sandpølse. Ovenstående sandpølse må være tegn til, at pågældende sandorm virkelig fandt et næringsrigt område!!

Sandorm ses ikke med det blotte øje - kun hvis den graves/suges op. Det er en lille orm, som er tyk i forenden og tynd i bagenden. Den har buskformede gæller, og bliver på Naturporten beskrevet som en 3-delt børsteorm. De kan blive op til 20 cm lange, og lever ca 20 cm nede under sandets overflade. Sandorm kan variere i farve og findes i lys pink, brun, grøn, rød og sort.

Sandorms latinske navn er: Arenicola marina

Her ses en sandorm, jeg gravede op. Jeg troede først, det var en regnorm, men ved nærmere kig, synes jeg at kunne se, at der er visse uligheder mellem regnormen og sandormen. Der ses tydeligt en tykkere ende og en tyndere ende. Jeg synes ikke, dette er en regnorm - men er det?



Info lært igennem Naturporten.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar