mandag den 29. april 2013

Vorterod

I samme område af biotopen, hvor jeg så de hvide anemoner, fandt jeg også den gule blomst Vorterod.

Dette billede tog jeg på min biotop igår.
Jeg tog en Vorterod med hjem og kiggede på den i mikroskopet. - Det så sådan her ud!

Vorterods blomst set fra undersiden af. Her ses de grønne bægerblade, som der typisk er 3 af på Vorterod. Her er dog 4.

Her er Vorterods støvdragere og i baggrunden ses det grønne frugtanlæg.
Vorterod blev tidligere anset som en medicinplante, som kunne afhjælpe/kurere hæmorider, vorter og bygkorn.
Saften i Vorterod er dog i større mængder giftig. Den indeholder anemonol, som er et stærkt lokalirriterende stof.

Vorterod er en del af ranunkelfamilen, og som alle andre gule blomster derfra, bliver den ofte kaldt Smørblomst. Den blomstrer i april-maj, og er flerårig. Blomsten spredes oftest via jord, der, sidder på sko, redskaber og maskiner, og af samme årsag anser mange Vorterod som værende ukrudt. - det på trods, er der alligevel nogle haver, hvor man vælger at dyrke vorterod.

Planten bliver mellem 5-25 cm høj og anses som en lav staude, som typisk har mellem 7-12 kronblade ovenpå ca 3 bægerblade. Bladende er hjerteformede (eller nyreformede) og kanten er hel eller tandet.

Navnet Vorterod kommer fra udformningen af plantens rødder, hvis udseende minder om en klase af vorter. - Dette har jeg naturligvis også fotograferet:

Her ses rødderne i sammenhæng med resten af planten

Her ses de vorteformede rødder mere tydeligt.
Info er lært igennem Medicinurter
Billederne er mine egne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar