søndag den 28. april 2013

Myrer

Jeg tog så mange billeder fra biotopen sidst, at jeg stadig finder billeder, jeg har glemt at lægge op.
Jeg var oppe i udsigtstårnet, som ofte benyttes af ornitologer, da det kigger udover Trillen, men ikke mindst også udover Vælddam, hvor de fleste fugle på Trillen befinder sig. Her vil jeg også se, om jeg kan tage den antikke kikkert med, som jeg har arvet efter min far. Ved stadig ikke, om jeg tør tage den med, da den egentlig blot er en pyntegenstand efterhånden.. men lad os nu se.

Herunder ser vi et par myrer, som boede i bjælkerne, som udsigtstårnet er bygget af. Så lad os da lige få lidt info på bordet om myrer!

Myrens latinske navn er: Formicidae
 
Der findes flere forskellige arter af myren, men her vil jeg koncentrere mig mest om generel viden om myrer - og har ikke artsbestemt de myrer, jeg har fundet.

Myrer lægger æg, som udklækkes til larver og senere pupper inden de bliver voksne myrer. Myren er egentlig klassificeret som et insekt af typen leddyr. Myren er en form for "flokdyr", som typisk lever i større samfund med få ledere/dronninger (ift. mængden af  myrer i en "gruppe"). Ikke alle myrer har kun 1 dronning - dette er alt efter arten.

Alle info er lært på Wikipedia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar