fredag den 19. april 2013

Tagrør



Jeg har tidligere skrevet om Tagrør, som der er en hel del af på min biotop. Jeg har ikke rigtig haft et supergodt billede af dem endnu, men jeg kom pludselig i tanke om, at jeg engang sidste år lånte et spejlreflekskamera hos en, og jeg fangede dengang ovenstående billede af planten "Tagrør". Derfor det meget grønne og sommerlige billede. Der er naturligvis ikke blevet så sommersmukt på biotopen endnu. :-)

Tagrør er en del af græsfamilien og er også en ganske almindelig plante, som findes omkring vandområder såsom kyster og v. ferskvand. De blomstrer i august-september (hvor ovenstående billede også er taget).

De vokser i større grupper, og bliver ca 1-4 meter høje. Bladene alene kan blive op til 50 centimeter lange og 3 centimeter brede! Den del af planten, hvor blomsterne sidder, kan blive op til 40 centimeter lang.  Når man mærker på toppen af planten, virker blomsterne til at være bløde og glatte på samme tid; det er pga. at der sidder lange bløde hår mellem blomsterne.

Min mand har informeret mig om, at planterne bruges til tagbelægning (stråtage), hvilket må være derfra planten har sit danske navn. Udover tagbelægning, bruges planten også til celluloseudvinding, kurveflet, koste, mm.

Tagrørs latinske navn er: Phragmites australis

Info er lært bl.a. fra bogen "Flora i farver" 
fra Politikkens Naturguider.
Billedet er mit eget, taget 4. sept. 2012.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar