mandag den 29. april 2013

Smaragdedderkop

Jeg er som tidligere nævnt overhovedet ikke imponeret over klamme dyr som eksempelvis edderkopper. Vi kan måske tale fobi? Jeg ved det ikke, men føj!

Men læring handler jo om at træde ud af sin comfort zone - først der lærer man noget. Med andre ord forventes der efter dette indlæg, at jeg ved ALT om edderkopper. Og der må jeg skuffe: det gør jeg ikke.

Jeg fandt edderkoppen, som jeg vil beskrive efterfølgende, inde i blåmuslingen. Den er ganske ganske lys - ja så lys, at jeg faktisk troede den var død og borte for lang tid siden. Men nej, da den var blæst op på computerskærmen gennem mikroskopet valgte den lige at forskrække mig ved at bevæge et ben. AD! Jeg sad pænt hurtigt og rimeligt skingert ovre i den anden side af sofaen lige pludselig!

Men nu tilbage til dét, det egentlig handler om. Jeg tror, jeg har fanget mig en smaragdedderkop. Jeg synes at have læst et sted, at mht. edderkopper behøver vi ikke artsbestemme, men den jeg fandt er ret karakteristisk. Så jeg satser og siger: smaragdedderkop!

Smaragdedderkoppen findes over hele landet, men er sjælden. Den lever i skovlysninger, fugtige moser, marker og enge. Hannen ser anderledes ud ift. hunnen, som er helt lysegrøn, med ligeledes lysegrønne aftegninger. Ungen er gul eller grøn.

Smaragdedderkoppen lever af andre edderkopper, insekter og smådyr.

De parrer sig i maj-juni. Hannerne dør i juni, hunnerne dør i efteråret - og ungerne overvintrer til næste forår/sommer.

Er dette ikke en smaragdedderkop - ja, så har jeg da i det mindste beskrevet endnu et smådyr. Men jeg synes den grønne farve på forkroppen kun minder om smaragdedderkoppen. Giv endelig et bud derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar