søndag den 28. april 2013

Egetræ

Jeg har samlet lidt blade i min biotop. Er allerede igang med at laminere til fremlæggelsen.

Jeg kan se, jeg har fanget mig et egeblad. Så jeg vil da lige komme med et par fun facts om Egetræet.

Egen (ikke at forveksle med det fremragende fartbump ude på Als enroute Nordborg)

Egetræet er et løvfældende træ i bøgefamilien. Der findes to arter - stilkeg (som er det mest normale) og vintereg (som ikke ses overalt i Danmark). Bladene er fjerlappede og har en lille stilk. Desuden får træet blomstrer med både han- og hunblomster. Hanblomsterne hænger i gulgrønne rakler og hunblomsterne er røde og sidder tæt på nye stiklinger. Egetræets frugt - Agern - kommer til ved at befrugtning sker i vinden, og til efteråret vokser de små agern frem i skåle.

Egen var ikke at finde i stor format i Danmark før end ca. 1800-tallet.
Kongeegeg, som står ved Jægerspris og er Danmarks ældste træ, er 1800 år gammelt.

Egens latinske navn er: Quercus robur


Jeg har ikke taget et full-body billede af træet, MEN jeg tog idag nogle fede makrobilleder af barken, og har også lige nuppet et billede af det egeblad, jeg netop har lamineret. I får alle tre billeder her!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar